Dårlig tolking

I forskningsprosjekter på tolkemedierte politiavhør og rettsforhandlinger har jeg undersøkt i hvilken grad det oppstår misforståelser og hvordan tolkene utfører sine oppdrag. Under feltarbeid har jeg tatt lydbåndopptak og i etterkant transkribert og oversatt disse opptakene til norsk fra arabisk og engelsk. Undersøkelsene har vært nedslående.

Under følger et eksempel fra et tolkemediert politiavhør, og jeg vil særlig rette oppmerksomheten mot tolkens gjengivelse i replikk 6:

1. Politi: Ja men det er ikke det vi spør på. Nå må han svare på det vi spør på. Han har oppgitt en annen adresse enn Grønlandsleiret 3, hvorfor har han oppgitt en annen adresse enn Grønlandsleiret 3?
2. Tolk: Eh han sier at du oppga en annen adresse
3. Siktede: Han spurte meg ikke om adressen
4. Tolk: Han har ikke spurt meg om min adresse
5. Siktede: Han snakket ikke til meg i det hele tatt
6. Tolk: Han bare lyver

I eksempelet over ser vi at tolken gjengir siktedes replikk med sin fortolkning av replikken idet hun gjør anklagen eksplisitt. Denne gjengivelsen kan ha bidratt konfliktforsterkende for avhøret, som i utgangspunktet hadde en høy temperatur, og som utover i avhøret steg i styrke.

Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes tolker som kan sitt fag, men at det i offentlig sektor også benyttes folk som ikke har kompetanse for tolkeoppdrag; at det mange steder er lite kunnskap om kompetansen til den en tildeler tolkeoppdraget.

Om annebirgitta

Jeg er språkforsker og har skrevet boka "Hatprat" https://www.youtube.com/watch?v=XV_pJqtdqA8
Dette innlegget ble publisert i Informasjon fra tolkeutdanningen. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

