Forstår barn tolkens rolle?

Spørsmålet om hvorvidt barn forstår tolkens rolle blir jeg ofte stilt. Dette spørsmålet har også opptatt meg en stund. Svaret på det avhenger nok av barnas alder. Større barn forstår trolig tolkens rolle når de får den forklart. Men det er klart at forklaringen for barna må tilpasses barnets alder. Man kan for eksempel si til en syvåring at: «Jeg er her idag fordi jeg jobber som noe som heter tolk. Jeg skal hjelpe deg å forstå hva politiet sier, også skal jeg hjelpe politiet å forstå hva du sier. For dere to snakker jo to forskjellige språk. Politiet snakker norsk og du snakker fransk». Men hvorvidt denne gitte syvåringen forstår hvem hun egentlig gir sin informasjon til, det kan vi ikke vite sikkert. Det er derfor viktig at tolken ikke er dominerende i samtaler, slik som i andre tolkede samtaler. En politikvinne, som er spesialist på å avhøre små barn, sa en gang: Jeg synes det er viktig at tolken ikke er hyggeligere enn meg.

Om annebirgitta

Jeg er språkforsker og har skrevet boka "Hatprat" https://www.youtube.com/watch?v=XV_pJqtdqA8
Dette innlegget ble publisert i Informasjon fra tolkeutdanningen, Tolking for barn og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

